Type 2 ladekabel

Hva er en ladekabel av type 2?

Ladekabelen av type 2 og ladestasjonen utgjør en dobbel enhet. Ladekabler - eller bare ladere i forbindelse med lading og opplading av elektriske kjøretøy - sørger sammen med ladeboksen for at litiumionebatteriene i elektriske biler, sykler, scootere, båter eller scootere "fylles opp". De leverer energi i form av elektrisk kraft til elektriske kjøretøy. Ladekablens funksjon er å sørge for en strømforbindelse mellom ladestasjonen og bilen. Type 2-ladekabler er høyteknologiske, spesielt den mobile type 2-ladekabelen, som faktisk overtar ladestasjonens elektroniske funksjoner. Den elektroniske enheten muliggjør kommunikasjon mellom elbilens ladeenhet på den ene siden og den ladede ladeboksen på den andre siden.

Hvilken bil bruker en ladekabel av type 2?

Nesten alle elbiler og ladbare hybridbiler produsert fra og med 2015 bruker ladekabel av type 2. Forskjellen i ladekabel per bil er forskjellen i antall faser med ladestrøm. Type 2-ladekabelen er tilgjengelig i 1-fase opp til 16 ampere, 1-fase opp til 32 ampere, 3-fase opp til 16 ampere og 3-fase opp til 32 ampere. Finn raskt merke og type og se hvilken ladekabel som passer best for din bil.

Ladekabel type 2 - 3 fase

Type 2 - 3-fase ladekabel er en lader for elektrisk kjøring med en kapasitet på 11 eller 22 kilowatt. Spesielt de nyere elektriske modellene er egnet for raskere 3-fase lading. Lading er raskere fordi strømmen (ampere) kan lades gjennom kabelen i tre faser. Dette betyr at samme antall ampere (vanligvis 16 eller 32) kan brukes til å lade tre ganger raskere. Ettersom elbiler har stadig større batterier og dermed lengre rekkevidde, er det også viktig å oppnå høyere ladehastigheter. Dette kan gjøres med en type 2 - 3-fase ladekabel.

Type 2 - 1-fase ladekabel

Type 2 - 1-fase ladekabel er lillebroren til 3-fase varianten. Denne ladekabelen har en maksimal ladekapasitet på 32 ampere og kan brukes til å lade både vekselstrøms- og likestrømsbiler. Spesielt biler med et mindre batteri, som plug-in-hybrider eller eldre elektriske modeller, er fortsatt bare egnet for enfaset lading. Det er mulig å lade en bil som er egnet for 3-fase lading med en 1-fase ladekabel. Bilens fulle ladekapasitet kan imidlertid ikke utnyttes. En viktig fordel med 2-fase-ladekabelen sammenlignet med 3-fase-versjonen er at den er tynnere og lettere. Den er derfor enklere å bruke og lettere å oppbevare. I tillegg er 1-fase ladekabler billigere å kjøpe.

Forskjellen mellom type 1 og type 2 ladekabel

Det finnes to typer ladekabler for elbiler: Type 1 og Type 2. Begge kabeltypene har samme formål, nemlig å koble bilen til en ekstern strømkilde for å lade batteriet. Det er imidlertid noen viktige forskjeller mellom de to kabeltypene. Type 1-kabler er mindre vanlige og finnes vanligvis på eldre elbilmodeller. Type 2-kabler er vanligere, og finnes vanligvis på nyere elbilmodeller. Hovedforskjellen mellom de to kabeltypene er kontakten. Type 1-kontakter har en rund kontakt, mens type 2-kontakter har en rektangulær kontakt. En annen forskjell er at type 2-kabler kan håndtere høyere spenninger, noe som betyr at de kan lade batteriet raskere. Derfor anses type 2-kabler generelt for å være mer effektive enn type 1-kabler. Forskjellen mellom ladekabel av type 1 og type 2 avhenger hovedsakelig av tilkoblingen den kan kobles til. Type 1-ladekabelen ble utviklet for land som Kina, Japan og USA. I disse landene brukes ofte en enfasetilkobling. I Nederland, som i de fleste europeiske land, brukes oftest trefase. Til dette trenger du en ladekabel av type 2.