Introduksjon
Vi har allerede snakket om fremtidige teknologier for lading og batterikonstruksjon, og det er flere måter som bransjen kan forbedre ladesyklusen på. To hovedretninger innen utviklingen er i henhold til ladetider og mer stabile batterier, ikke bare med tanke på sikkerhet, men i holdbarhet. For tiden satser bransjen på to konsepter - ultrarask lading og solid-state-batterier. Begge er lovende prospekter som sikrer at neste generasjon elbiler kan lades raskt og uten problemer. Så la oss se på hva ultrarask lading er, og hvordan solid-state-batterier vil forbedre elbilsegmentet.
Hva er ultrarask lading?
Hurtigladere (nivå 3) leverer fra 50 til 80 kW, som er regnet som maksimum av hva nåtidens teknologi kan oppnå. Grunnet høy spenning er hurtigladere kun tilgjengelige visse steder, og mye sjeldnere enn nivå 1 eller nivå 2-ladepunkter. Ultraraske ladere er fremtidens generasjon av ladestasjoner som vil kunne levere fra 150 til 350 kW. Det betyr at et gjennomsnittlig elbilbatteri kan bli 80% oppladet på bare 10 til 15 minutter, noe som er veldig praktisk. Det handler ikke bare om den økte ladekraften; disse enhetene vil også ha avanserte kjølingsmekanismer for å hindre batterioveroppheting under rask lading. I tillegg til algoritmer som dynamisk justerer strømmen og spenningen for å maksimere ladehastigheten og samtidig minimere slitasje på batteriet. Denne nye generasjonen av smarte ladere er flere ganger kraftigere enn dagens.
Selv om det høres fantastisk ut, er det noen ulemper. Hovedbekymringen er strømnettet, hvor ultraraske ladere kan belaste lokale strømnett spesielt i rushtiden. Implementering av denne teknologien krever også betydelig investering i kraftige ladestasjoner og nettoppgraderinger. Men det er ikke alt. En slik intensiv strømøkning følges alltid av intens varmeoppbygging, og enkelte eldre elbiler kan ikke bruke ultraraske ladere på grunn av designbegrensninger.