Introduksjon

I løpet av de siste årene har flere og flere bilprodusenter begynt å tilby batteridrevne varebiler, budbiler og egne drosjemodeller. Antall batteridrevne flåter med nyttekjøretøy er voksende, noe som reiser noen spørsmål. Det viktigste er ladestrategi. Hovedproblemet med en nyttekjøretøyflåte er nedetiden når kjøretøyene lades opp. Så hva er den beste tilnærmingen, og hvordan kan nyttekjøretøy lades optimalt selv under arbeidstimene. 

Det særegne ved drift av en elektrisk flåte

Nøkkelen til suksessfull drift av flåten er en komplett forståelse av behovene til spesifikke brukere. Budbiler har annerledes krav enn drosjeselskaper. Fortsatt har de til felles at ingen profesjonelle flåteoperatører har nok tid til lange ladesykluser, som koster penger og går utover kundeservice. Det første å undersøke er tjenestens natur. Transportselskaper opererer som regel i løpet av standard arbeidstimer, så biler kan lades om kvelden og i helgene. Dette er beste scenario, og gir nok tid for forberedelse til neste skift. Men drosjer opererer hele døgnet, så lading må innfattes i denne tidsrammen uten å påvirke tjenesten. 

Installasjon av hurtigladere på stedet

Store transportselskaper opererer alltid fra industriområder som huser lagere, garasjer og representerer en logistikk- og operasjonsbase. Dette er også en ideell plass for å installere flere ladestasjoner og hurtigladepunkter, om mulig. Det vil gi en slags energihub for alle selskapets kjøretøyer hvor de kan lades ordentlig og under oppsyn for å sikre sikkerhet og effektivitet. Og ha dine egne ladepunkter gir uavhengighet fra offentlige ladepunkter og kan være mer kostnadseffektivt, forutsett at selskapet inngår en kontrakt med strømleverandøren og bruker strøm til reduserte priser. 

Dog kan det vise seg å være veldig kostbart å installere egne ladepunkter. Heldigvis har Voldt den perfekte løsningen for selskapet ditt. Vår portable CCS2-hurtiglader er brukervennlig og gir deg CCS2-lademuligheter til en brøkdel av prisen. Du kobler den enkelt til en CEE (commando)-strømkontakt. Du kan også bruke en forlengelseskabel slik at du har større fleksibilitet i hvor du lader. Den veier kun 65 kg og kan transporteres i en mindre bil. 

Plassen trenger ikke samme mengde ladepunkter som antall biler, ettersom ikke alle bilene vil lade samtidig. Det ideelle forholdet er "1 til 4", og per fire kjøretøy i drift kommer 1 lader, som betyr at når tre kjøretøy er i rotasjon, lader en, og så videre. Nyskapende ladealternativer er også velkommen i dette scenariet, siden de er utrolig nyttige for å optimalisere ladetidene og gi verdifull informasjon.

Check out our products

    Velg din bil

    Finn de anbefalte ladekablene for din spesifikke bil

    Adaptere

    Flåtehåndteringssystemer 

    Selskapets energihub bør kobles til den spesifikke programvaren som overvåker batterinivåene på alle kjøretøyene, og kaller dem inn til lading ved behov. Dette kalles flåtehåndteringssystem (Fleet Management System), og den gir sanntidsinnsikt i ladestatus, energiforbruk, og kjøretøytilgjengelighet. Spor individuelle batterinivåer og ladestatuser på kjøretøyene for å optimalisere flåteplanlegging. Den kan forutse energibehov basert på rutedistanse, værforhold, og billast. Systemet kan også planlegge lading når strømprisene er på sitt laveste, og utnytte tariffer for brukstid. Forsikre deg om at batterihelse er på et optimalt nivå, og planlegg bruk deretter. 

    Den menneskelige faktoren

    Som vi kan se, er teknologien til å lykkes med å kontrollere og drifte alle aspekter av den elektriske flåten, sammen med lading på stedet, allerede her. Men hva med den menneskelige faktoren, førerne som betjener kjøretøyene? Personalopplæring er kritisk ettersom kjørevanene må optimaliseres. Førere må være klar over hvordan de kan redusere energiforbruket gjennom øko-vennlige kjørevaner. Personale må opplæres i betjening av ladere og grunnleggende sikkerhetsprotokoller. Det er også viktig å lære opp flåteledere i effektiv bruk av betjeningssystemer og innovative ladeverktøy. 

    Konklusjon

    Å optimalisere lading for nyttekjøretøyflåter i arbeidstimer krever en kombinasjon av smart infrastruktur, avansert energistyring, og strategisk planlegging. Transportselskaper kan minimere nedetiden, redusere kostnader, og øke effektiviteten ved å ta i bruk nyskapende ladesystemer, integrere fornybar energi, og samarbeide med forsyningsleverandører. Og dra nytte av datadreven innsikt og ordentlig opplæring sikrer ytterligere sømløs bruk av elektriske flåteteknologier.

    Check out our products

    • Ladestrategier for kommersielle flåter

      I løpet av de siste årene har flere og flere bilprodusenter begynt å tilby batteridrevne varebiler, budbiler og egne drosjemodeller. Antall batteridrevne flåter med nyttekjøretøy er voksende, noe som reiser...

      Ladestrategier for kommersielle flåter

      I løpet av de siste årene har flere og flere bilprodusenter begynt å tilby batteridrevne varebiler, budbiler og egne drosjemodeller. Antall batteridrevne flåter med nyttekjøretøy er voksende, noe som reiser...

    • Sammenligning av batteribyttestasjoner med konv...

      Vi har allerede omtalt batteribytting som et nyskapende konsept som kan revolusjonere elbilmarkedet. Den grunnleggende ideen bak batteribyttestasjoner er enkel og genial, men har fremdeles sine mangler og ulemper. Selv...

      Sammenligning av batteribyttestasjoner med konv...

      Vi har allerede omtalt batteribytting som et nyskapende konsept som kan revolusjonere elbilmarkedet. Den grunnleggende ideen bak batteribyttestasjoner er enkel og genial, men har fremdeles sine mangler og ulemper. Selv...

    • Hvordan optimaliserer du ladeatferden din for m...

      Siden storskala salget av elbiler startet, har lading vært et av hovedtemaene for førere. Og det er det fortsatt. Det er en ganske rett fram prosess, men mange variabler kan...

      Hvordan optimaliserer du ladeatferden din for m...

      Siden storskala salget av elbiler startet, har lading vært et av hovedtemaene for førere. Og det er det fortsatt. Det er en ganske rett fram prosess, men mange variabler kan...

    • Smarte nett og ladesystemer

      Selv om øynene på bilindustrien er rettet mot nye fremskritt i batteri- og ladeteknologi, må man ikke glemme at veien til suksess består av mange små skritt, fremfor få store....

      Smarte nett og ladesystemer

      Selv om øynene på bilindustrien er rettet mot nye fremskritt i batteri- og ladeteknologi, må man ikke glemme at veien til suksess består av mange små skritt, fremfor få store....

    1 av 4

    Vil du vite mer om ladestrategier for kommersielle flåter?