Introduksjon
I løpet av de siste årene har flere og flere bilprodusenter begynt å tilby batteridrevne varebiler, budbiler og egne drosjemodeller. Antall batteridrevne flåter med nyttekjøretøy er voksende, noe som reiser noen spørsmål. Det viktigste er ladestrategi. Hovedproblemet med en nyttekjøretøyflåte er nedetiden når kjøretøyene lades opp. Så hva er den beste tilnærmingen, og hvordan kan nyttekjøretøy lades optimalt selv under arbeidstimene.
Det særegne ved drift av en elektrisk flåte
Nøkkelen til suksessfull drift av flåten er en komplett forståelse av behovene til spesifikke brukere. Budbiler har annerledes krav enn drosjeselskaper. Fortsatt har de til felles at ingen profesjonelle flåteoperatører har nok tid til lange ladesykluser, som koster penger og går utover kundeservice. Det første å undersøke er tjenestens natur. Transportselskaper opererer som regel i løpet av standard arbeidstimer, så biler kan lades om kvelden og i helgene. Dette er beste scenario, og gir nok tid for forberedelse til neste skift. Men drosjer opererer hele døgnet, så lading må innfattes i denne tidsrammen uten å påvirke tjenesten.
Installasjon av hurtigladere på stedet
Store transportselskaper opererer alltid fra industriområder som huser lagere, garasjer og representerer en logistikk- og operasjonsbase. Dette er også en ideell plass for å installere flere ladestasjoner og hurtigladepunkter, om mulig. Det vil gi en slags energihub for alle selskapets kjøretøyer hvor de kan lades ordentlig og under oppsyn for å sikre sikkerhet og effektivitet. Og ha dine egne ladepunkter gir uavhengighet fra offentlige ladepunkter og kan være mer kostnadseffektivt, forutsett at selskapet inngår en kontrakt med strømleverandøren og bruker strøm til reduserte priser.
Dog kan det vise seg å være veldig kostbart å installere egne ladepunkter. Heldigvis har Voldt den perfekte løsningen for selskapet ditt. Vår portable CCS2-hurtiglader er brukervennlig og gir deg CCS2-lademuligheter til en brøkdel av prisen. Du kobler den enkelt til en CEE (commando)-strømkontakt. Du kan også bruke en forlengelseskabel slik at du har større fleksibilitet i hvor du lader. Den veier kun 65 kg og kan transporteres i en mindre bil.
Plassen trenger ikke samme mengde ladepunkter som antall biler, ettersom ikke alle bilene vil lade samtidig. Det ideelle forholdet er "1 til 4", og per fire kjøretøy i drift kommer 1 lader, som betyr at når tre kjøretøy er i rotasjon, lader en, og så videre. Nyskapende ladealternativer er også velkommen i dette scenariet, siden de er utrolig nyttige for å optimalisere ladetidene og gi verdifull informasjon.