Introduksjon
Vi har allerede omtalt batteribytting som et nyskapende konsept som kan revolusjonere elbilmarkedet. Den grunnleggende ideen bak batteribyttestasjoner er enkel og genial, men har fremdeles sine mangler og ulemper. Selv om batteribytting brukes i noen verdensdeler og for spesifikke biler, er det store hindringer for global implementering. Men la oss sammenligne ladeopplevelsen, se fordelene og ulempene, og utforske mulighetene med vanlig lading vs. batteribytte.
Fordelen med batteribyttestasjoner
• Hastighet og effektivitet
Batteribyttestasjoner lar elbilførere bytte et tomt batteri til et fulladet på bare noen minutter, og kan måle seg med tiden det tar å fylle bensin. Dette eliminerer ventetiden av lading, selv med hurtigladere.
• Bekvemmelighet
Du kan kjøre til stasjonen, parkere på anvist plass, vente på at robotene bytter batteriet, og så kjøre avgårde. Det er så enkelt som dette.
• Forlenger muligens batterilevetiden
Batteriene kan lades under kontrollerte forhold på stasjonen, med optimale temperaturer og ladehastigheter som kan redusere slitasje for å forlenge batterilevetiden. Ideelle ladeforhold vil forlenge batterilevetiden og gi lengst mulig rekkevidde.
• Energistyring
Byttestasjoner kan lade batteriene utenfor rushtiden og bidra til stabilitet på strømnettet og ta i bruk fornybar energi når den er overflødig. Ladestasjonene vil bruke den beste og rimeligste tilgjengelige strømmen, som globalt reduserer belastningen på strømnettet.
• Standardiserte batteripakker
Med standardiserte batteridesign kan byttestasjoner betjene et bredt bilutvalg og redusere kompatibilitetsproblemer. Det foreslåtte systemet vil omfatte mindre, mellomstore, og større batteripakker, som vil tjene kompakte, mellomstore, og større biler eller SUV-er.
• Redusere elbilkostnaden
Eiere kan leie batterier i stedet for å eie dem, som kan gjøre innkjøpet av elbilen rimeligere. Hvis dette systemet blir utbredt, vil du kun kjøpe elbilen, mens batteripakken eies av strømleverandøren. Vi vet at batterier er den dyreste delen på en elbil, og at prisreduksjonen vil gjøre elbiler mye rimeligere og oppnåelige for et større kundespekter.
Ulemper med batteribyttestasjoner
• Høye infrastrukturkostnader
Utbygging og vedlikehold av batteribyttestasjoner er kostbart grunnet behovet for mange batterier, sofistikert utstyr, og god beliggenhet, for ikke å snakke om logistikk, oppbevaring, strømkilder, solpaneler osv. Batteribyttestasjoner krever en stor mengde strøm, og selv om selve prosessen er automatisert trenger man menneskelige ansatte.
• Mangel på standardisering
Elbilprodusenter bruker forskjellige design og størrelser, som gjør det vanskelig å implementere et universalsystem. Det er ingen konsensus mellom selskapene, ingen universalstandard, og manglende vilje til dette. Global utbredelse krever store investeringer og samarbeid mellom bilprodusentene.
• Bekymringer om eierskap
Kunder kan være nølende til å bytte batterier grunnet frykt for ytelsesforskjeller eller tilstand. Det er også usikkert hvem som egentlig eier batteriene—strømselskapet eller tjenestetilbyderen—og hvordan lovgivning vil påvirke prosessen. Garanti og forsikring på batteripakken kan også være problematisk.
• Logistikk
Å ha et batterioverskudd for å sikre tilgjengelighet kan øke ressursbruken og avfallet. Vi må også tenke på prisen på sikkerhetssystemene som vil sikre mot skade, brann, og fukt, fjerning av ødelagte batterier, energilagring osv. Det er så mange mindre logistikkproblemer med dette konseptet, at det truer hele ideen.