Innledning

Som en av de store bilnasjonene er Italia en del av den pågående elbilrevolusjonen. Det betyr at alle italienske bilfirmaer forbereder batteridrevne og elektriske modeller, og at myndighetene bidrar til å dekke kostnadene ved nye biler gjennom en rekke tilskudd. Faktisk har selv de mest eksklusive italienske selskapene som Ferrari og Lamborghini nå hybridmodeller i sortimentet sitt, og helelektriske biler er annonsert og i sluttfasen av utviklingen. Men til tross for en betydelig satsing fra italienske produsenter og flere nye elbiler, ligger Italia som land fortsatt bak Norge og Storbritannia når det gjelder det totale antallet elbilregistreringer og ladepunkter. Siden Italia har noen av de beste kjøreveiene i Europa, historiske steder, fantastisk mat og nydelige landskap, er det et populært turistmål. Spørsmålet om elbillading i Italia og landets infrastruktur for elbiler blir ofte stilt. Her er alt du trenger å vite.


Kart over ladestasjoner i Italia

Hvis vi ser på kartet som viser alle offentlige ladestasjoner i Italia, vil vi se at de fleste av dem ligger i den nordlige delen av landet. Dette er fordi Nord-Italia er landets turist-, økonomi- og transportknutepunkt, med flere store byer, industriområder og mange viktige motorveier som forbinder Italia med Sveits, Østerrike, Slovenia og Frankrike. I tillegg er denne regionen av Italia tett befolket med flere titalls millioner mennesker. Det er derfor logisk at dette området vil være det første til å ta i bruk og støtte elbilrevolusjonen med rikelig med ladestasjoner og infrastruktur. De sentrale og sørlige delene av landet, langs hovedveiene og på populære steder, tilbyr selvfølgelig også støtte til elbileiere, men i betydelig lavere grad.



Antall ladestasjoner i Italia

For øyeblikket finnes det 23 000 offentlige ladestasjoner i Italia, som tilbyr rundt 45 000 ladepunkter. Infrastrukturen er spredt over motorveier, byområder og populære turistmål. Til tross for det høye antallet ladestasjoner og ladepunkter per kjøretøy er antallet fortsatt lavt sammenlignet med andre europeiske land. De fleste ladepunktene i Italia er langsomme ladere med en kapasitet på under 7,4 kW eller "hurtigladere" med en kapasitet på opptil 22 kW. For øyeblikket har Italia rundt 2 500 hurtigladere (50+ kW kapasitet) som støtter langkjøring og gir raskere ladeløsninger for elbilbrukere i byene. I takt med utbyggingen av ladenettverket øker selvsagt antallet ladestasjoner stadig.


Antall elbiler på italienske veier

Som du kan gjette, er den mest populære elbilen i Italia Fiat 500e, som har en kompakt design, er effektiv i byområder og har en rekkevidde på rundt 200 km på en full lading. Fiat har ambisiøse planer om å utvide sitt elektriske sortiment i årene som kommer, særlig med den nye Panda EV, som skal lanseres i 2025. I 2024 hadde Italia over 200 000 registrerte elbiler, inkludert helelektriske biler og ladbare hybridbiler (PHEV). Bare i 2023 økte elbilsalget med 35 %, noe som er en klar indikator på at italienerne er i ferd med å bli mer åpne for å ta i bruk grønnere transportformer. Elbiler utgjør imidlertid fortsatt en relativt liten del av det samlede bilmarkedet, med rundt 4 % av det totale bilsalget. Nok en gang er de fleste elbiler og hybrider registrert i Nord-Italia, der ladeinfrastruktur og standarder gjør det mulig å bruke batteridrevne modeller i hverdagstrafikken. Med stadig flere elbiler i salg og bedre lokal infrastruktur er vi sikre på at italienerne vil få enda flere nullutslippsbiler i fremtiden.

Check out our products

    Velg din bil

    Finn de anbefalte ladekablene for din spesifikke bil

    Kostnader for lading av elbiler i Italia

    En av de mest relevante opplysningene for elbileiere i Italia eller for dem som planlegger å besøke dette vakre landet med sine batteridrevne kjøretøy, er selvfølgelig kostnadene for lading. Generelt sett er de italienske ladeprisene litt høyere enn i resten av Europa, og de avhenger av sted, energileverandør, tid på døgnet og type lader. For øyeblikket er prisfordelingen for de største leverandørene slik:

    - Enel X er det største italienske kraftselskapet, med over 16 000 ladepunkter over hele landet. For langsom lading må du betale 0,69 euro per kWh og 0,99 euro per kWh for hurtiglading. De har også et abonnement med 80 kWh energi for 49 euro per måned, noe som tilsvarer 0,61 euro per kWh.

    - Ionity er enda dyrere med 0,79 euro per kWh for pay-as-you-go, men abonnementer kan redusere dette til 0,57 eller 0,47 euro per kWh.

    - Duferco Energia, som har rundt 1800 hurtigladere over hele Italia, tar en fast pris på 0,60 euro per kWh for hurtiglading, men prisen er kjent for å være høyere i noen tilfeller.

    Disse prisene er enda høyere når vi vet at den gjennomsnittlige kostnaden for 1 kW for en husholdning i Italia bare er 0,09 euro per kWh. Hjemmelading er selvsagt den tregeste, men billigste måten å lade bilen på i Italia.

    Conclusion

    Elektrisk mobilitet i Italia er i stadig fremgang, med et økende antall elbiler og ladestasjoner. Det gjenstår imidlertid flere utfordringer, blant annet ujevn fordeling av infrastruktur og høye ladekostnader. Italienske bilprodusenter, med Fiat og Alfa Romeo i spissen, utvider sin elektriske portefølje, og merker som Ferrari og Lamborghini er klare til å komme inn på markedet snart. Voldt, som et ledende selskap innen ladeprodukter for biler, følger nøye med på utviklingen i det italienske markedet og produserer førsteklasses produkter som hjelper kundene våre med å få trygge og raske ladeprosesser og sømløse brukeropplevelser. Uansett om de befinner seg i Italia eller bare besøker dette vakre landet med elbilen sin.

    Check out our products

    • Ladestrategier for kommersielle flåter

      I løpet av de siste årene har flere og flere bilprodusenter begynt å tilby batteridrevne varebiler, budbiler og egne drosjemodeller. Antall batteridrevne flåter med nyttekjøretøy er voksende, noe som reiser...

      Ladestrategier for kommersielle flåter

      I løpet av de siste årene har flere og flere bilprodusenter begynt å tilby batteridrevne varebiler, budbiler og egne drosjemodeller. Antall batteridrevne flåter med nyttekjøretøy er voksende, noe som reiser...

    • Sammenligning av batteribyttestasjoner med konv...

      Vi har allerede omtalt batteribytting som et nyskapende konsept som kan revolusjonere elbilmarkedet. Den grunnleggende ideen bak batteribyttestasjoner er enkel og genial, men har fremdeles sine mangler og ulemper. Selv...

      Sammenligning av batteribyttestasjoner med konv...

      Vi har allerede omtalt batteribytting som et nyskapende konsept som kan revolusjonere elbilmarkedet. Den grunnleggende ideen bak batteribyttestasjoner er enkel og genial, men har fremdeles sine mangler og ulemper. Selv...

    • Hvordan optimaliserer du ladeatferden din for m...

      Siden storskala salget av elbiler startet, har lading vært et av hovedtemaene for førere. Og det er det fortsatt. Det er en ganske rett fram prosess, men mange variabler kan...

      Hvordan optimaliserer du ladeatferden din for m...

      Siden storskala salget av elbiler startet, har lading vært et av hovedtemaene for førere. Og det er det fortsatt. Det er en ganske rett fram prosess, men mange variabler kan...

    • Smarte nett og ladesystemer

      Selv om øynene på bilindustrien er rettet mot nye fremskritt i batteri- og ladeteknologi, må man ikke glemme at veien til suksess består av mange små skritt, fremfor få store....

      Smarte nett og ladesystemer

      Selv om øynene på bilindustrien er rettet mot nye fremskritt i batteri- og ladeteknologi, må man ikke glemme at veien til suksess består av mange små skritt, fremfor få store....

    1 av 4

    Hvor mye koster det å lade elbilen din i Italia?