Stadig flere går over til elektrisk kjøring, men et vanlig spørsmål gjenstår: Hvor lang tid tar det å lade en elbil? Svaret er ikke enkelt, for ladetiden for en elbil avhenger av flere faktorer. Les videre for å finne ut mer om hvor lang tid det tar å lade en elbil, og hva du kan gjøre for å effektivisere denne prosessen.

Batterikapasitetens påvirkning på ladetiden

Batterikapasiteten til en elbil har stor innvirkning på ladetiden. Jo større batteriet er, desto lenger tid tar det å lade det helt opp. Elbiler er tilgjengelige med ulike batterikapasiteter, fra ca. 30 kWh til mer enn 100 kWh.

Ulike batterikapasiteter

Populære elbiler som Nissan Leaf har en batterikapasitet på rundt 40 kWh, mens mer luksuriøse modeller som Tesla Model S kan utstyres med batterier på opptil 100 kWh. Et større batteri gir lengre rekkevidde, men krever også lengre ladetid.

Hvordan kapasiteten påvirker ladetiden

Ladetiden kan beregnes ved å dividere batterikapasiteten med ladeeffekten. For eksempel tar det omtrent 8 timer å lade et batteri på 60 kWh med et ladepunkt på 7,4 kW (60 kWh / 7,4 kW = 8,1 timer). Derimot tar det bare 1,2 timer å lade det samme batteriet med en 50 kW hurtiglader (60 kWh / 50 kW = 1,2 timer).

Det er viktig å merke seg at ladehastigheten synker etter hvert som batteriet blir fullere. Det tar ofte lengre tid å lade de siste 20 % av batterikapasiteten enn de første 80 %. Derfor velger mange elbilister å lade til 80 %, noe som reduserer den totale ladetiden og forlenger batteriets levetid.

Nedenfor ser du ladetiden for ulike batteristørrelser ved ulike vekselstrømsladehastigheter.

Her er tabellen

Sammenligning av ulike ladetyper

Det finnes to hovedtyper av lading for elbiler: AC-lading og DC-lading. Hovedforskjellen mellom de to er hvor konverteringen fra vekselstrøm (AC) til likestrøm (DC) finner sted.

AC-lading vs. DC-lading

Ved AC-lading konverteres vekselstrøm fra strømnettet til likestrøm av bilens innebygde lader, også kjent som ombordladeren. Denne prosessen tar lengre tid fordi kapasiteten til den innebygde laderen er begrenset. Vekselstrømsladere har vanligvis en kapasitet på opptil 22 kW, men de fleste biler kan bare lade med en maksimal kapasitet på 11 kW.

Likestrømslading, også kalt hurtiglading, går utenom bilens innebygde lader. Med en likestrømslader skjer konverteringen fra vekselstrøm til likestrøm i selve ladestasjonen. Dette gjør at likestrømmen kan ledes direkte til bilens batteri, noe som gir en mye raskere ladetid. Likestrømsladere har kapasiteter fra 50 kW til hele 350 kW.

Offentlig lading vs. hjemmelading

Offentlige ladestasjoner og hjemmeladestasjoner bruker vanligvis AC-lading. Maksimal effekt på disse ladestasjonene er 22 kW, selv om de fleste biler er begrenset til 11 kW.

DC-hurtigladere finnes hovedsakelig langs motorveier og på offentlige steder. På grunn av høye installasjonskostnader og strømkrav er DC-ladere mindre egnet for hjemmebruk. I tillegg er strømforsyningen i en gjennomsnittlig husholdning ofte utilstrekkelig til å støtte en likestrømslader.

Kort sagt er vekselstrømslading den vanligste metoden for lading hjemme og på offentlige steder, mens likestrømslading brukes til hurtiglading på farten. Valget mellom vekselstrøm og likestrøm avhenger av hvor man befinner seg, tilgjengelig infrastruktur og brukerens ladebehov.

Check out our products

    Velg din bil

    Finn de anbefalte ladekablene for din spesifikke bil

    Optimization tips for fast charging

    Here are some tips to optimize your electric car's fast charging and reduce charging time:

    1. Choose a fast charger that matches your car's maximum charging speed. Check the specifications of both your car and the charging station to ensure optimal charging.
    2. Activate your car's preconditioning function, if available. This will preheat the battery before you arrive at the charging station, allowing you to immediately start charging at maximum speed.
    3. Consider installing a 3-phase charging station at home. This can significantly reduce charging time compared to a 1-phase charging station.
    4. Preferably charge where the temperature is relatively warm. Cold weather can slow down the charging process, so try to find covered or sheltered charging stations.
    5. Plan your charging sessions strategically. For example, charge during off-peak hours when electricity prices are lower and there is less load on the grid.
    6. Manage battery temperature through vehicle settings or dedicated apps. Avoid extreme temperatures to prolong battery life.
    7. Make sure you use an EV charging cable that can handle at least the charging power of both the car and the charging station. Also pay attention to the amperage (Amps). A 22kW charging cable can charge up to 32 amps in both 1 phase and 3 phases and thus can charge a car at 7.4kW. However, an 11kW charging cable can "only" charge up to 16 amps in both 1 phase and 3 phases. It will therefore only charge a 7.4kW car at 3.7kW.

    By applying these tips, you can reduce your electric car's charging time and make more efficient use of fast chargers. Keep in mind that factors such as battery capacity and ambient temperature can also affect charging speed.

    Conclusion

    The charging time of an electric car is an important aspect for potential owners to consider. Factors such as battery capacity, charging type and environmental conditions all play a role in determining the duration of the charging process. By understanding these factors and applying the appropriate charging strategy, electric drivers can optimize their charging time and make more efficient use of available charging infrastructure.


    As technology advances and charging infrastructure improves, electric car charging times are expected to decrease. With the growing popularity of electric driving, it is essential that car manufacturers and energy suppliers continue to work together to develop faster and more efficient charging solutions. With these developments and a better understanding of the factors that influence charging time, more people can confidently make the switch to electric driving.

    Check out our products

    • Ladestrategier for kommersielle flåter

      I løpet av de siste årene har flere og flere bilprodusenter begynt å tilby batteridrevne varebiler, budbiler og egne drosjemodeller. Antall batteridrevne flåter med nyttekjøretøy er voksende, noe som reiser...

      Ladestrategier for kommersielle flåter

      I løpet av de siste årene har flere og flere bilprodusenter begynt å tilby batteridrevne varebiler, budbiler og egne drosjemodeller. Antall batteridrevne flåter med nyttekjøretøy er voksende, noe som reiser...

    • Sammenligning av batteribyttestasjoner med konv...

      Vi har allerede omtalt batteribytting som et nyskapende konsept som kan revolusjonere elbilmarkedet. Den grunnleggende ideen bak batteribyttestasjoner er enkel og genial, men har fremdeles sine mangler og ulemper. Selv...

      Sammenligning av batteribyttestasjoner med konv...

      Vi har allerede omtalt batteribytting som et nyskapende konsept som kan revolusjonere elbilmarkedet. Den grunnleggende ideen bak batteribyttestasjoner er enkel og genial, men har fremdeles sine mangler og ulemper. Selv...

    • Hvordan optimaliserer du ladeatferden din for m...

      Siden storskala salget av elbiler startet, har lading vært et av hovedtemaene for førere. Og det er det fortsatt. Det er en ganske rett fram prosess, men mange variabler kan...

      Hvordan optimaliserer du ladeatferden din for m...

      Siden storskala salget av elbiler startet, har lading vært et av hovedtemaene for førere. Og det er det fortsatt. Det er en ganske rett fram prosess, men mange variabler kan...

    • Smarte nett og ladesystemer

      Selv om øynene på bilindustrien er rettet mot nye fremskritt i batteri- og ladeteknologi, må man ikke glemme at veien til suksess består av mange små skritt, fremfor få store....

      Smarte nett og ladesystemer

      Selv om øynene på bilindustrien er rettet mot nye fremskritt i batteri- og ladeteknologi, må man ikke glemme at veien til suksess består av mange små skritt, fremfor få store....

    1 av 4

    Optimaliseringstips for hurtiglading